Najbliższe starty: 27.05.2017 g.12:00
0
0
0
Days
0
0
Hrs
0
0
Min
0
0
Sec

Grupa 1 + kryteria grupy:

  • wiek – 9 – 12 lat
  • zainteresowania techniczne ( majsterkowanie, budowanie ) lub szczere chęci spróbowania
  • dobre oceny w szkole ( wiedza szkolna jest przydatna na zajęciach, szczególnie: matematyka, przyroda, polski, angielski )
  • uprzejmość i dobre zachowanie/pogodne nastawienie/koleżeńskość
  • wolny wtorek i czwartek od 16.00 – do – 18.00 tej.

Grupa 2 + kryteria grupy:

  • wiek 12 – 15 lat
  • zainteresowania techniczne
  • umiejętności manualne na poziomie posługiwania podstawowymi narzędziami – nożyczki, nożyk, młotek, wkrętak, igła, posługiwanie się komputerem
  • podstawowa wiedza z przedmiotów ścisłych matematyka, przyroda/fizyka
  • wolny wtorek i czwartek od 18.30 – do – 20.30 (tak naprawdę to zaczynamy już 10 min wcześniej 😉 )

Uwagi ogólne:

Do grupy można dołączyć w każdym momencie, każdy realizuje swój projekt indywidualnie.

Wszystko co uczestnik zbuduje jest jego. Zabiera do domu, a ja, gdy jest taka potrzeba proszę o przyniesienie modelu na wystawę, prezentację.

Koszt zajęć miesięcznych to 30 zł ( dla rozpoczynających później niż we wrześniu ).

W przypadku dużych grup zajęcia organizowane są w inne dni tygodnia ( poniedziałek i piątek ).

Na zajęciach zdarzają się skaleczenia, ubrudzenie farbą, pyłem, jest hałas – bo gdzie drwa rąbią tam wióry lecą… Ważny jest lichy ubiór, skupienie i wyrozumiałość dla siebie i innych.

Program ogólny:

  • model rakiety ( jedno, wielosilnikowy )
  • model pojazdu RC (stylizowany lub nie na pojazd badawczy – łazik)
  • model szybowca ( prosty kilkuelementowy do zapoznania się z zasadą lotu )
  • stanowisko startowe
  • wyposażenie pokładowe modeli ( proste układy elektroniczne – gotowe lub własnego pomysłu )
  • układy i urządzenia według pomysłu uczestnika (do szkoły, na pokaz, do zabawy)

Aby zgłosić się na zajęcia należy: zadzwonić, przyjść na zajęcia, napisać maila.

W pracowni działa drużyna Frog on Mars. Młodzież szkół średnich ( i obecnie już studentów ) projektuje i buduje analog łazika marsjańskiego. Drużyna jest otwarta: „Chętnie nawiązujemy nowe znajomości i kontakty. Zapraszamy, poszukaj coś dla siebie.”

W 2016 roku po raz pierwszy wzięliśmy udział w finałach European Rover Challenge, największych w Europie, zawodach robotów naukowych. Szykujemy się na następne. Do drużyny należą ochotnicy którzy chcą nauczyć się budować roboty, poznać zagadnienia z elektroniki, fizyki, mechaniki, programować (mikrokontrolery, aplikacje komputerowe lub na smartfony). Budowa robota obejmuje wiele dziedzin technicznych, oraz szerokich zainteresowań poniżej niektóre z nich:

  • mechanika,
  • elektronika,
  • programowanie,
  • fizyka,
  • chemia,
  • matematyka,
  • dziennikarstwo,
  • fotografia,
  • kosmologia,
  • biologia,
  • języki obce, szczególnie angielski

Każdy z uczestników deklaruje swoją główną dziedzinę (zainteresowania) w których chce się rozwijać, ponadto uczestniczy w pracach o innych specjalnościach (dobrowolnie, w miarę możliwości), a jest ich wiele do wyboru:

FROG 2.0 jest ciekawym projektem obejmującym:

  • przeprowadzenie analizy warunków “bytowania” pojazdu i regulaminu zawodów
  • zaprojektowanie całego pojazdu, naturalnie podzielonym na poszczególne elementy i zespoły mechaniczne, elektroniczne, programy itp.
  • zaplanowanie badań jakie ma przeprowadzić robot
  • stworzenie dokumentacji technicznej ( jak najbardziej zbliżonej do profesjonalnej )
  • prowadzenie dokumentacji na potrzeby zawodów w j.angielskim
  • relacje z projektowania, budowy, testów materiałów, podzespołów, łazika
  • pisanie artykułów, nagrywanie filmów – prowadzenie fanpage, kanału YouTube itp.
  • promocji drużyny, zawodów
  • zdobywanie sponsorów
  • współpracy z urzędami, sponsorami, mediami

Zacząć – to proste: wyjdź z domu i przyjdź porozmawiać.


Drużyna Frog on Mars powstała tak:

…na chodniku, w środku osiedla drogę zastępuje mi dwóch młodych ludzi. Jest wrzesień, chyba wtorek, dokładnej daty nie pamiętam, początek miesiąca. Młodzieżowy Dom Kultury jest w remoncie, końca tych robót nie widać… Pracownia funkcjonuje dzięki udostępnionym pomieszczeniom w Klubie Garnizonowym. Jest skromnie, bo to stara kuchnia. Jest ciasno, bałagan, nie ma narzędzi, jeden stary komputer… Obraz lekko zniechęcający, ale tymi młodymi ludźmi są Filip i Bartek, a oni nie zniechęcają się tak łatwo. Są uparci. Pierwsza rozmowa była dość krótka, przed budynkiem starego, zamkniętego przedszkola:

Dzień dobry. – Młody chłopak wyciąga do mnie rękę. – Kiedyś słyszałem jak mówił Pan, że chciałby, aby w modelarni zbudować robota i my też byśmy chcieli. To jest Bartek, mój przyjaciel.

-To prawda, chciałbym. – Sytuacji, kiedy tak mówiłem nie pamiętam. Za dużo gadam. Mówię dalej. – Ale nie ma teraz warunków do takiej roboty, jest mało miejsca, nie ma sprzętu, bałagan. Będzie ciężko.

To nic. – Odpowiada Bartek albo Filip, nie pamiętam dokładnie.

-Ok. To przyjdźcie w czwartek po 19-tej, pogadamy, teraz są zapisy i nie ma zajęć. Dziś spotkaliście mnie wyjątkowo, ponieważ szykujemy się na Festiwal Meteor, to taki zlot rakieciarzy.

Rozstaliśmy się. Nie myślałem o tym z wiele. Nie miałem czasu. Do głowy przyszły mi wtedy zawody ERC. Gdy nadszedł czwartek dostałem smsa z pytaniem czy spotkanie jest aktualne. Wiadomość podpisał Filip. Potwierdziłem. O umówionej godzinie przyszedłem i otworzyłem pracownię. Zszedłem na dwór ponieważ wejście nie było od frontu i trudno było trafić.

Chłopaki już byli, poszliśmy na górę.

-Mówicie, że chcecie zbudować robota. To ja mam inną propozycję… – Opowiedziałem im o European Rover Challenge i dla kogo są te zawody. Zapomniałem zupełnie zapytać, do jakiej szkoły uczęszczają, co ich interesuje poza szkołą, czy są pełnoletni… czy coś potrafią… W sumie, sam nigdy nie budowałem robota. Kończąc opowieść zapytałem – Co o tym myślicie? Wyznaczone kryteria techniczne, ambitne zadanie, język angielski, możliwość zdobycia doświadczeń przydatnych na studiach… Chcecie iść na studia? W ogóle to opowiedzcie coś o sobie…

Historia jest dłuższa, tego dnia rozmawialiśmy jeszcze jakiś czas. Potem spotykaliśmy się jeszcze kilka razy organizując pierwsze kroki, nabór do drużyny, wymyślając treść plakatu. Wtedy też nawiązaliśmy pierwszy kontakt z firmą Pikselon – agencją reklamową. Przemek, jej właściciel to bardzo otwarty i pomysłowy gość. Przygotował i zorganizował nam wydruk plakatów. Do zespołu włączyli się niektórzy najstarsi uczestnicy modelarni. Ich pierwsze zadanie polegało na rozwieszeniu plakatów i znalezieniu ludzi do drużyny. Zrobili to w dość oryginalny sposób. Ale to już inna historia w której pojawia się Zespół Szkół nr 1.

Co jest najważniejsze w tej historii: znaleźć w sobie odwagę, przyjść i pogadać.

W pracowni posługujemy się prostymi maszynami i narzędziami. Jednak dzięki współpracy z zaprzyjaźnionymi firmami mamy dostęp do nowszych obrabiarek.

W modelarni jest:

  • piła włosowa
  • wiertarka stołowa
  • multiszlifierki modelarskie
  • szlifierka taśmowa
  • tokarka modelarska
  • gilotyna ręczna
  • stacja lutownicza
  • laminarka (robimy na niej płytki elektroniczne )
  • zasilacz laboratoryjny
  • zbudowaliśmy mini malarnię z wyciągiem
  • mini pompa próżniowa na 12V
  • budujemy pompę próżniową z agregatu lodówki

Dwa stare komputery stacjonarne i jeden wiekowy laptop na których projektujemy nasze modele w programach open source:

  • OpenRocket,
  • Inkscape,
  • Sketchup,
  • Freecad,
  • Blender,
  • Eagle light,

Ogólny program działania ( lista nie oznacza kolejności wykonania )…

  • Podstawowy model rakiety – jednosilnikowa, jednostopniowa rakieta modelarska
  • Sygnalizator do rakiety
  • Pojazd RC stylizowany na próbnik kosmiczny
  • Szybowiec
  • Model rakiety wielosilnikowej o bardziej skomplikowanej konstrukcji
  • Stanowisko startowe
  • Wyrzutnia prętowa z elektrycznym systemem odpalania modeli
  • Mini elektrownia solarna
  • Mini elektrownia wiatrowa
  • Arduino – podstawy programowania i podstawy sterowania silnikami, serwami, obsługa czujników

…często to co budujemy jest autorskim pomysłem uczestnika:

  • podstawowe układy na fizykę, elektrotechnikę ( układ szeregowy, równoległy )
  • dzwonki elektryczne
  • lokomotywy
  • domki
  • podstawki pod telefony
  • mini kusze
  • pistoleciki, kolby do broni ASG

Kierujemy się maksymą “Wykonujemy maksymalnie samodzielnie, nie musi być najpiękniejsze – ale ma działać.”

Rafał Dziemianko

  • Opiekun koła z ramienia Towarzystwa Przyjaciół Młodzieżowego Domu Kultury
  • Wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Rakietowego gdzie pełnił funkcje: Wiceprezesa, Sekretarza PTR
  • Pasjonat podboju kosmosu, techniki rakietowej, modelarstwa i nauki.
  • Zwolennik nauki przez doświadczenie, eksperyment i ambitne wyzwania.

Andrzej Żychliński

  • Instruktor modelarstwa lotniczego
  • Doświadczony pilot modeli RC
  • Miłośnik lotnictwa w każdej postaci
  • Pasjonat pikników, oraz spotkań modelarsko-lotniczych. Zapalony organizator takich zlotów.

Aktywiści i działacze

Uczestnicy koła, młodzież i dorośli którzy pomagają w przygotowaniach i prowadzeniu zajęć, warsztatów oraz startów. Są wśród nich: Szymon, Filip, Michał, Maciej, Kuba, Piotr oraz rodzice i opiekunowie młodych uczestników.

Są też darczyńcy tacy jak Michał i Krzysztof z kolegą którzy ofiarowali modelarni wiertarkę kolumnową.

Pracownia działa od 2012 roku. Od początku w budynku MDK jako pracownia Towarzystwa Przyjaciół Młodzieżowego Domu Kultury. Jej powstanie wiąże się ściśle z Polskim Towarzystwem Rakietowym. W owym czasie powstała tam inicjatywa zorganizowania pracowni modelarstwa RDM, tak aby wyjść z forum internetowego, zorganizować placówki działające w terenie i propagujące ideę modelarstwa kosmicznego. W pierwszym roku działalności uczestnicy, a było ich dwunastu, zbudowali ponad 30 różnych modeli, odbyło się kilkadziesiąt udanych startów. Rok szkolny 2013/2014 to już ponad 20 uczestników, kilka modeli RDM i wiele udanych startów. Po wakacjach 2014 zapisało się 30 uczestników ( maksymalna ilość osób jaka może uczęszczać na zajęcia w bieżącej organizacji ). MDK-owskie modele stały się inspiracją dla innych, naszą działalność prezentowaliśmy podczas konferencji organizowanej przez Centrum Badań Kosmicznych przy PAN w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, podczas wystaw i festynów w Stargardzie. Wielu młodych ludzi uczęszcza na zajęcia już kolejny rok. Ci najwytrwalsi realizują w pracowni projekty edukacyjne,  w sposób naturalny  rozszerzając działalność,w kierunku współpracy ze szkołami. Obecnie działamy z Zespołem Szkół Nr. 1 jest to projekt mobilnego robota. Owocem tej współpracy jest drużyna finalistów największych w Europie zawodów analogów Marsjańskich pojazdów badawczych ERC.

Sama pracownia zmieniła nazwę z Pracowni rakietowej na Pracownię Techniczną i od 2017 roku działamy na szerszym polu: modelarstwa rakietowego, lotniczego, elektroniki, robotyki.

Do udziału w zajęciach zapraszamy dzieci od lat 10, młodzież szkół gimnazjalnych i średnich oraz studentów i dorosłych. W pracowni można realizować samodzielnie własne projekty lub brać udział w zajęciach grupowych.

W roku szkolnym 2016/2017 wpłata wynosi 300zł/rok szkolny (opłata nie obejmuje elektronicznych urządzeń pokładowych i sterowania np.: aparatura RC, kamery pokładowe). Płatne do 10 października i 20 stycznia (jeżeli płatność jest w transzach).

Płatności można dokonać bezpośrednio w sekretariacie MDK lub na nr konta podany poniżej:

Nr konta: 91 1240 3901 1111 0010 1621 0854

Tytułem:

Jan Kowalski* pracownia techniczna

* – wpisać imię i nazwisko dziecka uczęszczającego na zajęcia

*  – lub jeżeli jest to darowizna na rzecz pracowni słowo „darowizna”.

Darowizna

Bardzo gorąco zachęcamy do kontaktu w celu przekazania materiałów, sprzętu komputerowego, maszyn i urządzeń, obrabiarek itp. Chętnie przyjmiemy także wpłaty na konto Towarzystwa Przyjaciół MDK z dopiskiem Pracownia Techniczna:

Dążymy do jak największej autonomiczności, aby bez wychodzenia z pracowni budować kompletne modele.

W ramach współpracy oferujemy naklejki na modelach, loga na stronie w artykułach, dokumentacji napisanych przez nas w celach promocyjnych.

W pracowni przydałoby się unowocześnić:

  • komputery
  • oprogramowanie wspomagające projektowanie

chcielibyśmy doposażyć pracownię w:

  • ploter laserowy
  • frezarkę modelarską (CNC to marzenie)
  • drukarkę 3D
  • oscyloskop lub przystawkę oscyloskopu do komputera

Za wszystkie wpłaty serdecznie dziękuję w imieniu wszystkich uczestników i swoim.

Zapisy na zajęcia


Zapraszam do kontaktu, telefonu lub wizyty w pracowni. Porozmawiamy – od tego się zaczyna.

Kalendarz


W bieżącym tygodniu zajęcia zgodnie z planem.

Najbliższe starty planowane są:

28.01.2017r g.12.00

Sponsorzy